Ta dig tid att lyssna empatiskt, det skapar effektivare och produktivare medarbetare.

Att lyssna tar tid

Som ledare för ett team har man ofta målet att få saker gjorda på ett effektivt och produktivt sätt därför tar man sig sällan tid att verkligen lyssna på de anställda. Självklart har man inplanerade avstämningar om hur man mår och hur det går,
men när man misstänker att något inte är som det ska kan det bli lite jobbigare.
Att lyssna på någon som mår dåligt, oavsett orsak, tar tid och kanske energi och därför undviker man ibland att fråga.

Det är värt att ta sig tid

En studie på Stanford Universitet visar att en ledare som lyssnar på ett empatiskt sätt bygger starkare relationer till sina medarbetare, som i sin tur blir mer produktiva och effektiva eftersom de känner sig sedda, lyssnade på och får förtroende för sin ledare. Slutsatsen är alltså att man ska fråga och ta sig tid att lyssna, även om det kan kännas som det tar tid från andra arbetsuppgifter.
Detta har blivit extra viktigt nu när många jobbar helt remote eller i hybrida team, eftersom det inte är lika lätt att fånga upp saker på distans.

Det kan vara jobbigt att fråga

Som ledare kan det kännas lite jobbigt och svårt att ställa den där frågan om allt är som det ska. Man kanske känner att man snokar eller att man inte vill bli inblandad i saker som är jobbiga för ens medarbetare trots att vi idag vet att även privata saker kan påverka prestationen på jobbet. En annan anledning till att man inte frågar kan vara att man är rädd för att behöva hitta lösningar på privata problem eller att en medarbetare “alltid” vill prata av sig.

Planera och sätt ramar

Eftersom vi vet att det är viktigt att ställa frågan och att faktiskt lyssna på svaret har vi några tips som kan göra det lättare, både för chef och medarbetare:

– avsett en dedikerad tid, där och då lyssnar man och när den tiden är slut fokuserar man på jobbet. Såklart kan det vara flera möten under en period om man tror att det har bäst effekt. Här finns tips om hur man gör one-on-ones.

– samtal under en promenad kan göra det lättare att både lyssna och prata samt göra att ramen för när man pratar och lyssnar blir extra tydlig.

– lyssna för att förstå, inte för att svara. Som ledare behöver man inte komma med lösningar, det räcker med att lyssna, svaren finns ofta inom personen som har det tufft. Det samma kan gälla om medarbetaren vill bolla ett jobb-problem.

– ställ lösningsfokuserade frågor som: “Hur önskade du att det var istället?” och “Vad kan du göra för att det ska bli så?” Två bra frågor att börja med. Pressa inte fram ett svar utan låt frågorna vara en början till att få medarbetaren att börja tänka lösningsfokuserat.

– ta inte över bördan av problemet, den är inte din att bära. Genom att ge tid för att lyssna hjälper du till att avlasta en liten stund.

Bonus är att dessa tips fungerar både på en arbetsplats och om man har vänner eller familj som behöver ett lyssnande öra.

en_GBEnglish
Rulla till toppen